Miniony rok bogaty był w internetowe rewolucje. W projektowaniu stron www pojawiły się całkiem nowe, oryginalne trendy, inne zaś odeszły w niepamięć. My jednak skupimy się na tych, które przetrwały i zyskując uznanie, niewątpliwie będą królowały również w roku 2017.
Strony responsywne nie są już jedynie modnym dodatkiem do witryny. Dynamiczny rozwój technologii sprawił, że liczba użytkowników urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę użytkowników desktopów, a co za tym idzie, Google podjęło zdecydowane kroki w kierunku dostosowania wyszukiwarek pod wygodę tych pierwszych. O zbliżającym się nowym czynniku indeksowania stron wspominaliśmy w ostatnim artykule – klik. Warto zaopatrzyć swoją stronę www w wersję responsywną, bowiem trend powoli zaczyna stawać się normą, bez której żadna nowoczesna witryna obejść się nie może. Jeśli Twoja strona nadal nie jest responsywna, powinieneś poważnie zastanowić się nad dopasowaniem jej do urządzeń mobilnych.
Kolejnym, zdaje się, coraz ważniejszym wyznacznikiem projektowanych stron jest age responsive design, czyli wygląd strony dostosowujący się do wieku potencjalnego odbiorcy. Trend skupia się przede wszystkim na czytelniku, dopasowując do jego potrzeb nie tylko rozmiar czcionki, czy kolorystykę witryny, ale również działanie menu. Age responsive ma za zadanie znacząco ułatwić korzystanie z internetu zarówno młodszym, jak i starszym użytkownikom. Czy pójdzie w ślady responsywności i zostanie uznany za wirtualny must have?
Coraz większym zainteresowaniem może pochwalić się także storytelling, który pozwala na stworzenie atrakcyjnej, przyciągającej uwagę witryny. Następujące po sobie grafiki, układając się w spójną całość w ciekawy sposób opowiedzą historię, czy zaprezentują produkt. Storytelling to doskonałe rozwiązanie, by zyskać uznanie potencjalnego klienta i rozbudzić jego ciekawość.
Parallax scrolling, tzw. efekt przewijania paralaksy jest nieco mniej zaawansowanym, acz równie interesującym pomysłem, co sam storytelling. Efekt ten ma na celu wywołanie wrażenia głębi, płynnego przesuwania się wyświetlanych obrazów i treści. Wykorzystując poruszające się w różnym tempie warstwy możemy uzyskać nietuzinkowy efekt, który znacząco uatrakcyjni naszą witrynę.
Jeśli chodzi o sam wygląd stron internetowych, w roku 2017 prym nadal będzie wiódł minimalizm. Prosty, przejrzysty design okraszony dużymi zdjęciami z pewnością okaże się dobrym, sprawdzonym rozwiązaniem podczas projektowania strony. Warto wspomnieć także o rosnącej popularności witryn dedykowanych, o niestandardowych, łamiących stereotypy układach.
W ślad za minimalizmem oraz dopasowaniem witryn pod użytkowników urządzeń mobilnych podąża typografia. Odpowiednio dobrane fonty nadadzą czytelności, umożliwią zaakcentowanie wybranych słów, pozwalając równocześnie ograniczyć ilość tekstu oraz przekazać wszystkie najważniejsze informacje.
Nie zapominajmy też o szybkości ładowania strony. Im więcej czasu spędzamy w internecie, tym większe mamy wymagania. Kogo nie drażnią zbyt wolno ładujące się witryny? Strona www musi ładować się szybko i sprawnie, by zatrzymać potencjalnego odbiorcę – w innym wypadku może on stracić zainteresowanie.
Czy wszystkie ze wspomnianych trendów utrzymają się do końca roku? Odpowiedź na to pytanie przyjdzie na przełomie kilku miesięcy, tymczasem zachęcamy do pomyśleniu o odświeżeniu własnej strony internetowej. ;)